سفارش تبلیغ
صبا ویژن
<<زندگی بیابان پر پیچ و خمی است که در آن تنها قطب نمای تو، ایمان به خدا است>>
تاریخ : پنج شنبه 91/10/21 | 8:56 عصر | نویسنده : مهدی

چند روز پیش، خبری اعلام شد مبنی بر اینکه یک پهپاد آمریکایی در سواحل جزایر "فیلیپین" توسط ماهیگیران فیلیپینی پیدا شده است. به خاطر حضور این پهپاد در منطقه خاورمیانه و استفاده آن توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا، احتمال زیادی وجود دارد که پهپاد نارنجی BQM-74E، توسط نیروهای نظامی ایران شکار شده باشد.
باشگاه خبرنگاران در دو گزارشی که قبلا منتشر کرده است به ویژگی پهپادهای "
Dragon Drone" و  پهپاد "زنبور"" wasp |||  " پرداخت. در این گزارش نیز به یکی دیگر از پهپادهای آمریکایی که ممکن است در اختیار ایران باشد، اشاره خواهد کرد:


 

 

 

پهپاد   BQM-74E

پهپاد "BQM-74،" ساخت شرکت "Northrop  " است. این پهپاد نارنجی رنگ، تاکنون سه بار اصلاح شده است. تاکنون حدود 4 نوع از پهپاد نارنجی ساخته است. از این پهپاد برای آموزش سامانه‌های ضد موشکی، شناسایی و گاهی اوقات به عنوان طعمه استفاده می‌شود.
BMQ-74 ، می‌تواند تا ارتفاغ 12000 متری پرواز کند.



 


 


 

MQM-74A

پهپاد MQM-74A ، با یک موتور توربو جت Williams J400-WR-400 کار می‌کند و می‌تواند از زمین یا پرتاب‌گرهای دریایی پرتاب شود. دارای یک سیستم راهنمایی فرماندهی است. و می‌توان آن را از طریق رادار یا دوربین پیگیری کرد. این پهپاد که قابل استفاده مجدد است، به یک چتر مجهز است که به پایین آمدن آن کمک می‌کند. تجهیزات این پهپاد از جمله ابزارهای دستگاه تقویت رادار فعال و غیر فعال، طراحی  مادون قرمز، سیستم  رد دود برای ردیابی تصویری و هم چنین دارای شناور برای فرود به روی آب است.

MQM-74C

در اوایل سال 1970، "نیروی دریایی آمریکا" به یک هدف سریع تر و سبک‌تر نیاز داشت، بنابراین MQM-74B"" به میدان آمد. این نوع پهپاد به تولید انبوه نرسید. اما منجر به ساخت MQM-74C شد که از سال 1974 به تولید انبوه رسید. "MQM-74C" مقداری از نوع A بزرگتر است و از موتور قدرتمندتری استفاده می‌کند که سرعت آن را تا 185 کیلومتر در ساعت افزایش می‌دهد. تاکنون حدود 3200، MQM-74A/C در نیروی دریایی آمریکا به کار گرفته شده است.




BQM-74C

"BQM-74C"، مدل بسیار پیشرفته‌تری نسبت به MQM-74C است. در سال 1978 برای اولین بار مورد آزمایش قرار گرفت و از سال 1970 به تولید انبوه رسید. BMQ-74C، یک استوانه بدنه رو به جلو دارد دارد که به قدرت پروازی آن میافزاید، و از سیستم کنترل پروازی با یک میکروپردازنده استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد پروزهای ازقبل برنامه‌ریزی شده پیچیده‌تری انجام دهد. برای پروازهایی که از سطح زمین انجام می‌گرفت، BQM-74C از دو بوستر موشک سوخت جامد استفاده می‌کرد. NORTHROP، همچنین نسخه شناسایی این پهپاد را با یک دوربین در دماغه آن طراحی کرد.

برای عملیات طوفان صحرا در سال 1991، ، ارتش آمریکا از BQM-74C، به عنوان طعمه استفاده نمود که کمک بسیاری به کاهش تلفات نیروهای آمریکایی در در جنگ خلیج فارس کرد.



BQM-74D

BQM-74D، دارای یک سیستم ناوبری کامل و سنسورهایی برای شناسایی در مناطق جنگی است. این نوع پهپاد هنوز توسط ارتش آمریکا به طور رسمی استفاده نشده است.

BQM-74E 

نسخه کنونی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، پهپاد ""BQM-74E است که نوع پیشرفته تر BMQ-74C است.این پهپاد در سال 1993 به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد و از موتور J400-WR-404 استفاده می‌کند، نرم‌افزار جدیدتری دارد و استقامت و برد ان نسب به BQM-74C بیشر است. این پهپاد هم کانون به عنوان هدف مافوق صوت برای ارزیابی و آموزش موشک‌های ضدهواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. 74E، می تواند موشک‌های کروز ضدناو را شبیه سازی کند. دارای رادار ردیابی و دستگاه گیرنده‌ای است که به‌محض دریافت مخابرها بطور خودکار آن را جواب میدهد. برای پرتاب‌های هوایی این پهپاد از هواپیمای  C-130   استفاده می‌شود.




بیش از 2000، BQM-74C/E تاکنون به نیروی دریایی آمریکا فرستاده شده است. در مارس سال 2002، شرکت NORTHROP قراردادی برای تولید BQM-74F، دریافت کرد. این پهپاد سرعتی بالاتر ، قدرت مانور بیشتر و حدود دو ساعت قدرت پرواز دارد. پهپاد 74F در آگوست سال 2005 برای عموم رونمایی شد.


 

 




  • دانلود فیلم